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Massage and touch-based therapy : Clinical evidence, neurobiology and applications in older patients with psychiatric symptoms.

Zeitschrift fur Gerontologie und Geriatrie
December 1, 2021
Daniel Kopf
Journal ArticleMeta-AnalysisReviewHuman Study
Study Details

Study Goal

The researchers aimed to review the rationale and evidence for using touch-based therapies, such as massage, in treating older patients with psychiatric symptoms.

Results Summary

The study found that massage therapy provides significant short-term improvement in symptoms, particularly for psychological variables and subjective symptoms like pain and quality of life, but effects are not sustained long-term. Evidence is stronger for psychological benefits, and promising results were noted for depressive symptoms in dementia patients.

Population

Older patients with psychiatric symptoms, including those with chronic musculoskeletal disorders and dementia.

Effective Dosage

Not specified

Duration

Not specified

Interactions

None mentioned

Extracted Claims (5)
InterventionDirectionEndpointPopulationDosageImpactClaim #
massage therapy
decrease
symptoms
adult patients with mainly chronic disorders of the musculoskeletal system
-
results in significant short-term improvement
#1
massage therapy
no change
symptoms
adult patients with mainly chronic disorders of the musculoskeletal system
-
treatment effects appear not to be sustained
#2
massage therapy
increase
psychological variables and subjective symptoms, such as pain and quality of life
adult patients
-
better evidence for improvement
#3
touch-based therapy
decrease
depressive symptoms of dementia
patients with dementia
-
encouraging results
#4
touch-based therapy
decrease
behavioral symptoms of advanced dementia
patients with advanced dementia
-
encouraging results
#5
Abstract

BACKGROUND: Massage and touch-based treatment are popular despite limited evidence from high quality clinical trials. This article reviews the rationale and evidence of treating older patients with psychiatric symptoms by touch-based therapy. METHODS: Narrative literature review, based on Medline search with the following key words: massage, social touch, affective touch, clinical trial, meta-analysis. Citations of identified articles were searched for additional relevant studies. RESULTS: Evidence from clinical trials in adult patients with mainly chronic disorders of the musculoskeletal system suggests that massage therapy results in significant short-term improvement of symptoms; however, treatment effects appear not to be sustained. In addition, conclusions are difficult to draw owing to very heterogeneous study interventions, difficulties with definition of control conditions and treatment outcomes. There appears to be better evidence for improvement of psychological variables and subjective symptoms, such as pain and quality of life. A neuronal system of affective and social touch has been identified with specific afferents from C‑fibre coupled low threshold mechanoreceptors projecting into the insular cortex and the limbic system. This system may also mediate effects of massage in adult patients. Positive clinical trials for depressive symptoms of dementia and for behavioral symptoms of advanced dementia are available with encouraging results. CONCLUSION: The neuronal system of social and affective touch suggests a potential mechanism of action of touch-based interventions in geriatric psychiatry. In addition, it provides a rationale for applying and designing novel touch-based treatment strategies as adjunctive treatment for psychiatric disorders of old age. ZUSAMMENFASSUNG: HINTERGRUND: Massage und berührungsbasierte Therapie erfreuen sich großer Beliebtheit trotz begrenzter Evidenz von klinischen Studien, die hohen formalen Qualitätsansprüchen genügen. Dieser Artikel gibt eine Übersicht über Begründung und klinische Effektivität von berührungsbasierten Therapien bei älteren Patienten mit psychiatrischen Erkrankungen. METHODEN: Narrativer Review. Literatur wurde über PubMed mit folgenden Stichworten gesucht: „massage“, „social touch“, „affective touch“, „clinical trial“ und „metaanalysis“. Referenzen der auf diese Weise identifizierten Literatur wurden ebenfalls herangezogen. ERGEBNISSE: Evidenz aus klinischen Studien mit erwachsenen Patienten, die an überwiegend chronischen Erkrankungen des Bewegungsapparats leiden, spricht für eine signifikante kurzfristige symptomatische Besserung der Beschwerden. Die Wirksamkeit ist aber nur kurz anhaltend. Die Bewertung der Studien ist schwierig, da viele verschiedene Therapieformen bei unterschiedlichen Krankheitsbildern mit unterschiedlichen Endpunkten untersucht werden. Zudem ist es schwierig bis unmöglich, verblindete Kontrolltherapien zu definieren. Die Evidenz scheint für eine bessere Wirksamkeit auf psychologische und subjektive Endpunkte wie Schmerzen und Lebensqualität zu sprechen. In den letzten Jahren wurde ein neuronales Netzwerk für soziale und affektive Verarbeitung von Berührung identifiziert, das sich durch definierte Afferenzen von niedrigschwelligen Mechanorezeptoren über C‑Fasern definiert. Diese projizieren zum Inselkortex und zum limbischen System. Diese Kenntnisse können helfen, ältere Therapiestrategien für ältere Menschen mit psychiatrischen Erkrankungen und Begleitsymptomen auf ihre Wirksamkeit und ihre Wirkmechanismen hin zu untersuchen, neu zu bewerten und neue Therapieoptionen, die auf Berührung und Massage beruhen, zu entwickeln. Studien bei Patienten mit Altersdepression und depressiven Symptomen bei Demenz haben bereits vielversprechende Ergebnisse erbracht. SCHLUSSFOLGERUNG: Das neurobiologische Netzwerk für affektive und soziale Berührung könnte die Basis für einen Wirkmechanismus berührungsbasierter Therapien bei psychiatrischen Patienten in höherem Alter sein. Dieser Wirkmechanismus könnte dazu führen, dass berührungsbasierte Therapieoptionen in Zukunft besser untersucht werden und ihre Effektivität als Therapieoption für psychiatrische Störungen bei älteren Menschen geprüft werden kann.

Medical Subject Headings (MeSH)
AgedHumansInsular CortexMassageMental DisordersNeurobiologyQuality of LifeTouch
Study Links
Quality Scores
SafetyNot Assessed
Efficacy65/10
Quality70/10
Citation Metrics
Total Citations7
Citations/Year1.8
Relative Citation Ratio0.79
NIH Percentile41.7%
Research Impact Scores
APT Score0.50
Weight Score2.22
Normalized Score0.60
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